دیگ شوفاژ چدنی

دیگ شوفاژ چدنی

آخرین بروزرسانی : سه‌شنبه 1399/11/28 ساعت 15:05

دیگ چدنی ، از جنس آلیاژ چدنی آتش خوار به صورت ریخته گری با پره های مجزا و جداشدنی از ظرفیت 20.000 کیلوکالری بر ساعت  تا ظرفیت 1.400.000 کیلوکالری بر ساعت تولید می شود.

پره دیگ چدنی توسط ابزار مخصوص (دیگ جمع کن) به یکدیگر متصل شده و یک بلوک و مجموعه گرمایی را تشکیل می دهند.

دیگ چدنی CAST IRON BOILER  

دیگ شوفاژ چدنی وظیفه تامین آب گرم کننده رادیاتور ، فن کویل ها، مبدل استخر و آب گرم کننده مبدل حرارتی آب گرم مصرفی (منبع دو جداره کویل دار یا مبدل صفحه ای) و... را بر عهده دارد.

انواع دیگ چدنی شوفاز معمولاً تا ظرفیت حدوداً 500.00 کیلووات با فشار کاری از 3 تا 4 بار (برای ساختمان های با ارتفاع کمتر از 40 متر) تولید می شوند و در ظرفیت های بالاتر تا 1.400.00 کیلوکالری بر ساعت  با فشار کاری 6 تا 10 بار (برای ساختمان های  با ارتفاع تا 80 متر) تولید می شوند.

پره دیگ چدنی شوفاژ می تواند از 4 تا 22 پره باشد که شامل یک پره جلو ، یک پره عقب و تعدادی پره وسط هستند.

تعداد پره های جمع شده تعیین کننده ظرفیت حرارتی و توان گرمایی دیگ است. پره های اول ، آخر و وسط دیگ با یکدیگر متفاوت هستند اما پره های وسط تماماً یکسان هستند.

دیگ شوفاژ چدنی

 

کاربرد دیگ چدنی چیست ؟

دیگ شوفاژ چدنی برای تامین آبگرم گرمایش ساختمان، گرمایش کف، ذوب یخ و تامین آبگرم مصرفی در ساختمانهای اداری، تجاری، مسکونی و صنعتی استفاده می شود.

محدودیت فشار کاری و ظرفیت حرارتی استفاده از دیگ چدنی را محدود کرده است.

در کاربری ساختمانهای مرتفع معمولا از دیگ شوفاژ فولادی استفاده می شود. البته دیگ های شوفاژ چدنی در برخی از مدل ها تا 10 بار فشار را تحمل می کنند اما در فشار کاری بالاتر باید از دیگ فولادی استفاده شود.

در برخی از پروژه ها که مسیر موتورخانه برای عبور دیگ فولادی کوچک است باید از دیگ چدنی پره ای استفاده شود.

دیگ چدنی پره ای توسط شخص قابل حمل است. پره های دیگ چدنی درون موتورخانه توسط اپراتور به یکدیگر متصل می شوند و مجموعه دیگ را تشکیل می دهند.

دیگ چدنی به عنوان دیگ آبگرم است و نمی توان در فشارهای بالاتر و به عنوان دیگ آب داغ از آن استفاده کرد. حداکثر دمای کارکرد دیگ چدنی 85 تا 90 درجه سانتی گراد است.

استفاده از دیگ های چدنی صرفا برای سیال آب امکانپذیر است و استفاده از دیگ چدنی برای سیال روغن و سیالات دیگر ممکن نیست.

انتخاب مشعل مناسب برای دیگ چدنی

مشعل در نظر گرفته شده برای دیگ چدنی باید حداقل ۱،۱ برابر ظرفیت نامی دیگ باشد، چرا که راندمان مشعل ها در حدود ۸۰ درصد است و از آنجایی که دقیقاً ظرفیت مورد نظر مشعل مطابق با ظرفیت تولیدی شرکت های سازنده مشعل نیست باید اولین رنج بالاتر را انتخاب نمود.

مشعل نصب شده روی دیگ چدنی طبق پیشنهاد شرکت تولید کننده دیگ، میتواند از نوع گازی، گازوییلی یا دوگانه سوز باشد. انتخاب نازل مناسب برای مشعل های گازوییلی با توجه متغییر بودن طول دیگ های چدنی در مدل های مختلف متفاوت است لذا باید ظرفیت  و زاویه پاشش متناسب با ظرفیت حرارتی و طول دیگ (تعداد پره ها) باشد.پس از نصب و راه اندازی مشعل باید توجه شود که به هیچ وجه شعله مستقیماً به پره انتهای دیگ برخورد نداشته باشد.

نصب و راه اندازی دیگ چدنی چگونه است ؟

نصب و راه اندازی دیگ چدنی باید توسط تکنسین های مجاز انجام گیرد.لذا در این راستا تمامی شرکت های تولید کننده پرسنل مربوط به این امر را برای نصب در اختیار دارند .دیگ شوفاژ چدنی به صورت پره ای عرضه می شود و لذا جهت نصب  و راه اندازی پس از در نظر گرفتن محل فونداسیون  و دودکش به وسیله دستگاهی به نام دیگ جمع کن پره ها به یکدیگر متصل می شوند.

وسیله اتصال بین پره های در محل عبور آب  نیپل های رزوه ای یا بوش های فشاری است که سطح خارجی آن به صورت  کونیک شده است که پس از از آغشته کردن به ضد زنگ روی محل  مورد نظر نصب می شوند.به دلیل حساسیت و خاصیت شکنندگی چدن ،هنگام حمل ونقل و نصب باید با دقت کافی داشت تا آسیب نبیند.برخی از مدل های دیگ چدنی شوفاز دارای کنترلر و نمایشگر دمای آب است که نیاز به تجهیزات  جانبی دیگری ندارد. اما معمولاً جهت کنترل دمای دیگ آبگرم چدنی که فاقد کنترلر هستند باید از ترموستات های مستغرق ، ترمومتر و مانومتر ها و ... استفاده گردد.ترموستات مستغرق در دیگ چدنی برای کنترل و فرمان به مشعل نصب می شود  و معمولاً به صورت سری با یک دستگاه ترموستات مشابه است که به عنوان ترموستات حد (لیمیت کنترل) نصب می شود، بدین معنی که اگر ترموستات اولیه دستگاه عمل نکرد و دمای دیگ بالاتر رفت ترموستات دوم از خطر جلوگیری کرده و مشعل را خاموش کند.

روی دیگ چدنی از نشانگری برای نمایش دما و فشار دیگ استفاده می شود که به آن ترمومتر-مانومتر گفته می شود و امکان نمایش توام فشار و دما را دارد. تمامی دیگ های چدنی شوفاژ دارای روپوش هستند روپوش دیگ شامل ورقهای فولادی رنگ شده هستند که با ضخامت حدود ۱ میلیمتر تولید می شوند و از داخل دارای پوشش عایق پشم شیشه هستند و به وسیله پیچ روی دستگاه نصب میشوند که علاوه بر زیبایی سبب جلوگیری از اتلاف حرارت از دیگ چدنی می شوند. در برخی برندها به همراه دستگاه های دیگ معمولاً شاسی نصب دستگاه که زیر شیار تعبیه شده در پره ها قرار می گیرد تحویل می شود که علاوه بر بی نیاز کردن دستگاه دیگ به فونداسیون خاص سبب نصب راحت تر دیگ نیز می شود.

باید در نظر داشت که عایق بندی لوله های موتورخانه باید به گونه ای باشد که دمای آب  برگشتی یا همان ورودی به دیگ در حین کار نباید از 50 درجه سانتی گراد کمتر باشد.

بیشتر
حذف همه
(نمایش 40 - 1 محصول از 186)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5